KAŠNJENJE U JEZIČNO-GOVORNOM RAZVOJU
Svako dijete je drugačije i usvaja govor i jezik svojim tempom. Ipak, postoje smjernice do koje bi dobi dijete trebalo ovladati određenim vještinama. Tako npr. dijete prvu riječ progovara s oko godinu dana, a ukoliko se ona nije pojavila nakon 16 mjeseci trebalo bi potražiti savjet stručnjaka. U dobi od dvije godine dijete bi trebalo već slagati riječi u dvočlane iskaze, s tri godine u tročlane iskaze i sl. U nastavku navodimo smjernice tj. miljokaze urednog dječjeg jezično-govornog razvoja te dob kada se očekuje da su određene vještine savladane. Ukoliko primijetite odstupanja kod Vašeg djeteta, potražite pomoć stručnjaka.
Neka djeca, iako kasne u ranom jezično-govornom razvoju, će kasnije uhvatiti svoje vršnjake, dok će neka razviti jezični poremećaj.
miljokazi urednog jezično-govornog razvoja
od rođenja do 1. godine
slušanje i razumijevanje
govor
0-3 MJESECI
-Strese se na glasan zvuk
-Umiri se ili se smiješi kada mu se obraćate
-Čini se da prepoznaje Vaš glas
4–6 mjeseci
-Gleda u smjeru zvuka
-Reagira na promjene u Vašem glasu
-Primjećuje igračke koje proizvode zvukove
-Reagira na glazbu
7 mjeseci–1. godine
-Okreće se i gleda prema izvoru zvuka
-Gleda kada mu nešto pokazujete gestom pokazivanja
-Okreće se kada ga zovnete po imenu
-Razumije riječi za učestale predmete i bliske ljude - riječi poput boca, auto, mama, tata
-Počinje reagirati na jednostavne riječi i fraze poput “ne”, “dođi ovdje”, “želiš li još?”
-Sluša pjesme i priče kratko vrijeme
-Proizvodi zvukove gukanja
-Plač se razlikuje za različite potrebe (kad je gladno, umorno, kad ga boli...)
-Smiješi se ljudima
-Proizvodi zvukove gukanja ili brbljanja kada se igra samo ili s Vama (vokalna igra – isprobava glasove različite glasnoće i visine)
-Proizvodi zvukove brbljanja koji podsjećaju na govor, kao npr. "pa", "ba", "ma"
-Hihoće se i smije
-Proizvodi zvukove kada je sretno ili uznemireno
-Brblja duže nizove zvukova poput "mamama", "bababa"
-Glasa se i koristi geste kako bi zadobilo i zadržalo pažnju
-Pokazuje prema predmetima (gesta pokazivanja -“pointing”) i pokazuje ih drugima (“showing”)
-Koristi geste poput mahanja “pa-pa”,
podizanja “gore” i pokret glavom za “ne”
-Imitira različite govorne zvukove
-Oko godine dana govori jednu do dvije riječi
poput mama, tata isl.
od 1. do 2. godine
slušanje i razumijevanje
govor
-Pokazuje na nekoiko dijelova tijela na Vaš upit
-Slijedi jednostavne naloge, poput “gurni loptu”, “poljubi bebu”
-Reagira na jednostavna pitanja, poput “tko je to?”, “gdje su ti cipele?”
-Sluša jednostavne priče, pjesme i rimovane pjesmice
-Pokazuje slike u slikovnici kada ih imenujete
-Koristi mnogo novih riječi
-Počinje imenovati slike u slikovnici
-Postavlja pitanja poput “Što je to?”, “Tko je to?”, “Gdje je …"
-S dvije godine bi trebalo spajati dvije riječi zajedno, npr. “još jabuke”, “mama daj”, “neće krevet” isl.
od 2. do 3. godine
slušanje i razumijevanje
govor
-Razumije suprotnosti poput kreni - stani, veliko-malo, gore-dolje
-Slijedi dvostruke naloge, poput “uzmi žlicu i stavi je na stol”
-Razumije sve više riječi
-Ima riječ za gotovo sve
-Govori o stvarima koje trenutno nisu prisutne
-Koristi riječi poput “u”, “na” i “ispod”
-Koristi iskaze od dvije do tri riječi
-Ljudi koji poznaju Vaše dijete ga mogu razumjeti
-Postavlja pitanje “zašto?”
od 3. do 4. godine
slušanje i razumijevanje
govor
-Reagira kada ga zovete iz druge sobe
-Razumije riječi za neke boje (kao npr.crvena, plava, žuta)
-Razumije riječi za neke oblike (kao npr. krug, trokut)
-Razumije riječi za obitelj brat, sestra, baka, teta
-Odgovara na jednostavna pitanja tko, što i gdje
-Koristi rimu npr. "kos-bos"
-Koristi zamjenice poput ja, ti, mi, oni
-Većina ljudi razumije govor Vašeg djeteta
-Postavlja pitanja "kada?" i "zašto?"
-Koristi iskaze od 4 riječi, još uvijek može griješiti u gramatici
-Može pričati o događajima koji su se dogodili tog dana
od 4. do 5. godine
slušanje i razumijevanje
govor
-Razumije riječi za redoslijed, poput “prvi,
sljedeći i posljednji”
-Razumije riječi za označavanje vremena
poput jučer, danas i sutra.
-Slijedi višestruke upute/naloge, poput
“obuci pidžamu, operi zube i odaberi priču.”
-Slijedi upute u vrtiću, npr. “Zaokruži na papiru ono što možemo jesti.”
-Čuje i razumije većinu riječi koje
se koriste kod kuće i u vrtiću
-Reagira na “Što si rekao?”
-Govori bez ponavljanja glasova ili riječi
većinu vremena
-Imenuje slova i brojeve
-Koristi rečenice s više glagola, npr.
"Ja imam dva auta, a Marko ima jedan”
-Prepričava kratku priču
-Održava konverzaciju
-Koristi različit način govora, zavisno od
slušaoca i mjesta. Npr. mlađoj djeci će se
obraćati kraćim rečenicama, govorit će
glasnije na igralištu nego u autobusu isl.
(prema ASHA – The American Speech-Language-Hearing Association)
(Preuzeto sa https://www.asha.org/public/speech/development/chart/)